performance
Built in Room -study case for “I’m sitting in a room”
2011 -

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この作品はAlvin Lucierの“I’m sitting in a room”と同様の手法で、今この場所における固有周波数の顕在化を試みる。
ここでの行為は録音と再生を繰り返すだけのものである。

これは実演される場所で実際に行われるため、毎回新たな音が加えられると同時にこの場所自身の固有周波数が増幅される。

固有周波数は、場所を構成している素材・形状・活動・状態に依存する。

そのためこの試みにおいて十分な効果が表れるまでどの程度の時間を要するかは、全く未確定である。

ただし、レコーダーの特性とともに、増幅される固有周波数は倍音構成の中高域へと集約していくことは予測できる。

最終的に変化を凌駕し、指向性を失い、空間自身がただ響くだけの物質的な空気の振動を生み出すことが目的である。

それは決して耳の快楽に溺れることはない。

極めて具象表現であり、
空間と時間上での建造物である。

これは視覚表現、聴覚表現いずれにも属さない。

これは空間表現、時間表現どちらにも属す。

これは動的現象が、極めて静的といえる場所の潜在的な様相を知る有力な手段と成り得ることを示す。

これは実践的に空間を扱った音楽となることを示す。

変化の外側におかれた現象が変化を凌駕するまで、
この行為は繰り返されるであろう。

aim to amplify unique frequencies of now and here, this is a way similar as Alvin Lucier’s famous piece “I’m sitting in a room.”

I’m going to do just recording and playing sound again and again as similar as his piece.

The sound will become to emphasize unique frequencies of a room, and will be added new sound by recording over and over at the same time.

The frequencies depend on forms, materials, activities, states and so on which are composing the room.

How long it will need till an effective result appears?
It’s uncertain for me to estimate the time.
I can only guess that the sound will concentrate to mid-high band of resonant frequencies by the recorder’s specification.

My purpose is to create an air vibration which the room is sounding itself.
The vibration will have nothing of direction and variation.

It draws over all various sounds.
It’s just a phenomenon, and an artificial building, but it's invisible.
It is not intended to offer any musical experience.

It’s a concrete expression, and is something built in space and time.

It does not belong in each realm of visual expression or audible expression.

It belongs an art expression realm on both space and time.

It shows that a dynamical phenomena can become a strong way to know a static aspect for a potential of space issue.

Also it shows a possibility of music born from a practice in order to treat subject of space issues.

The performance is done again and again till an invisible building which lies outside of any variations appears.
1st presentation in Dec 30 2011 at 20202, Tokyo
2nd presentation in Jan 21 2012 at gallery chifuriguri, Sendai
3rd presentation in Oct 10 2012 at mfru, maribor, slovenia